Idealnie czysty pokój hotelowy – techniki sprzątania w hotelach

Decydując się na nocleg w hotelu o wysokim standardzie, mamy nadzieję, że w zarezerwowanym pokoju bądź apartamencie będą znajdowały się sprzęty wysokiej jakości, a samo pomieszczenie będzie prezentowało się schludnie. Insekty, brudne wykładziny czy nawet włosy w umywalce są tym, czego z pewnością klienci nie chcą w hotelu widzieć. Oczekują, że otrzymają czysty pokój hotelowy. W naszym hotelu przykładamy ogromną wagę do tego, by wszystkie pomieszczenia dla gości były idealnie czyste. Utrzymanie idealnej czystości możliwe jest dzięki skutecznym technikom sprzątania.

Czystość w hotelu a opinie o nim zamieszczane w sieci

Część osób spośród tych, które miały okazję nocować w danym hotelu, zamieszcza w sieci opinię na jego temat. Uwzględnia przy tym informacje, czy w hotelu jest cicho i przytulnie, czy nadaje się na pobyt z dziećmi, jak smakuje jedzenie, czy obsługa hotelowa jest pomocna i sympatyczna oraz oczywiście, czy w pokojach hotelowych jest czysto. Czystość jest jednym z najistotniejszych elementów, jaki bierzemy pod uwagę szukając hotelu. Jeśli w sieci pojawi się informacja, że w pokojach jest brudno, prawdopodobnie wielu potencjalnych klientów zrezygnuje z rezerwacji noclegu.

Kto jest odpowiedzialny za czystość w hotelu?

czysty pokójO to, by w hotelu było czysto, dba oczywiście personel. Dotyczy to zarówno miejsc otwartych, użytkowanych przez wszystkich gości (hol, recepcja, restauracja, korytarze itd.), jak i miejsc zamkniętych, takich jak pokoje i apartamenty hotelowe. Idealnie czysty pokój hotelowy to taki, który jest gotowy na przyjęcie gości. Jednak personel sprzątający dba także o te pokoje, w których aktualnie ktoś mieszka. Sprzątanie odbywa się na ogół w godzinach przedpołudniowych, bowiem wówczas większość gości opuszcza hotel i załatwia swoje sprawy.

Personel sprzątający przed rozpoczęciem pracy przebiera się w odzież służbową i dokładnie dezynfekuje ręce. Przeglądu pokoi dokonuje pokojowa – w małych hotelach może to być jedna osoba, zaś w większych na każde piętro przypada inna (czasem kilka). Przed przystąpieniem do pracy pokojowa sprawdza czy wózek serwisowy jest kompletny, pobiera również czystą pościel z magazynu.

Kompletny wózek serwisowy to taki, który zawiera wszelkie urządzenia i produkty niezbędne do wysprzątania pokoi. Potrzebny jest oczywiście odkurzacz, ściereczki, gąbki i odpowiednie szczotki, a także wiadra, mop i gumowe rękawiczki. W wózku serwisowym przewozi się również chemię używaną do sprzątania, a także papier toaletowy czy kosmetyki, których może brakować w hotelowych pokojach. Pokojowa bowiem nie tylko sprząta pokój, zabiera śmieci i zmienia pościel, ale także uzupełnia braki w toalecie – w hotelach o wysokim standardzie goście mogą korzystać z hotelowych mydeł, szamponów czy odżywek.

Idealnie czysty pokój hotelowy – środki czystości

Pokojowa nie może używać dowolnej chemii. Przepisy obowiązujące w danym hotelu jasno mówią, jakiego preparatu należy używać do konkretnej powierzchni. Muszą to być środki atestowane, bezpieczne. Nie powinny również wydzielać zbyt intensywnego, chemicznego zapachu. Spis produktów używanych do sprzątania musi znajdować się u osoby nadzorującej sprzątanie i być gotowy do okazania w razie kontroli Sanepidu.

Techniki sprzątania w hotelach – sprzątanie przy otwartych drzwiach

Każdorazowo pokojowa musi upewnić się, że pokój hotelowy jest wolny. Dopiero wówczas może do niego wejść wnosząc odkurzacz i uważając przy tym, by nie obić żadnej ze ścian ani też mebli. Sprzątanie odbywa się przy otwartych drzwiach i otwartym oknie – pokój musi się wywietrzyć. Do zadań pokojowej należy m.in. opróżnienie kosza na śmieci, sprawdzenie czystości pościeli i posłanie łóżka, zebranie brudnych naczyń czy sprawdzenie działania sprzętu elektronicznego. Dopiero potem pokojowa może przystąpić do dokładnego sprzątania pomieszczań.

Sprzątanie po gościach, którzy opuścili już hotel, trwa zwykle dłużej niż sprzątanie „przy gościu”. W pierwszym przypadku zawsze konieczna jest zmiana pościeli oraz idealne przygotowanie pokoju dla następnych klientów, zatem pokojową czeka sporo pracy. W drugim przypadku niekiedy trudno jest idealnie wysprzątać pomieszczenia, bowiem znajdują się w nich prywatne rzeczy mieszkańców i nie należy ich ruszać.

Okresowe sprzątanie pokoi i apartamentów hotelowych

Niektóre prace wykonuje się okresowo, najlepiej wtedy, gdy pokój hotelowy nie jest akurat zamieszkiwany. Do prac tych należą: mycie okien i drzwi, trzepanie dywanów i materacy, pastowanie podłóg, pranie firan i zasłon, odsuwanie ciężkich mebli i mycie podłóg za/pod nimi.  Najczęściej prace te wykonywane są sezonowo, np. przed rozpoczęciem intensywnego sezonu letniego/zimowego, gdy spodziewana jest większa ilość gości i personel liczy się z możliwością, iż pokój będzie prawie cały czas zamieszkiwany. Pokoje gruntowniej sprzątane są także wtedy, gdy personel spodziewa się przyjazdu ważnych gości, tzw. VIP-ów.